domingo, 17 de enero de 2016

IDAZLANAK

EUSKARA ETA BOTERIA

Hizkuntzalaritzan egin ohi denez, euskara hemen sortu den ala inondik etorri den jakiteko, beste 
hizkuntzekiko ahaidetasuna bilatu zaio. Hainbat teoria egin dira euskarak kaukasiar hizkuntzekin, amazigerarekin, iberierarekin eta beste hainbatekin ahaidetasuna baduela esan dutenak. Hizkuntzen arteko alderaketarako hizkuntzalaritzak taxutu dituen metodoak erabiliz, ordea, frogatu da teoria horiek ez dutela behar besteko oinarririk. Orain arte jakin denez, beraz, beste hizkuntzen artean euskarak ez du ahaiderik.
Lehenik, esan beharra dago euskara Europako hizkuntzarik zaharrenetariko bat dela, etaEspainiar istorioan izandako gerrateetan bizirik iraun duen bakarra dela. Gertatzen dena da, jende askok kontrakoa diola. Jende hori orokorrean, euskara mintzatzen ez dutenak izan ohi dira.  Nire ustez, beraien hizkuntza ez denez edota hitz egiten ez dutenez, gaian sartzen dira euskarak duen garrantzia gutxiestearen nahiarekin edo okerrago, “kritikatzekoEz zarete konturatzen euskara hizkuntza preziatu bat dela 

eta ikasteko galtzen ari zareten aukera oso ona delaHorren aurrean esan  beharra dago gaur egunpertsona asko gaudela egunerokoan euskaraz mintzatzen garenak; eskolan, etxean, familiarekin eta hizkuntza minorizatu bat izan arren, beti bizirik mantenduko dugula.

Euskararen jatorri bera duen hizkuntzaren bat aurkitzeko hamaika konparaketa egin dira, horietako bi izan dira nabarmenenak. Lehenak euskara eta iberozaharraren arteko ahaidetasuna gogorarazten duena, non onartua izan zen. Baina denborarekin bertan behera geratu zen. Bigarrenari dagokionez, Kaukasoko hizkuntzekin erlazionatzen daOro har, euskarak beste hizkuntzekin izan dezakeen ahaidetasuna oraingoz ezezaguna deta ziurtasunez esan dezakegu.
Egia da euskara hizkuntza zaharra dela, baina gaur egun oso erabilia da eta oso ondo integratuta dago euskal gizartean, bai euskal erakundeetan, baita enpresa, ikastetxe, etxe eta bizi-taldeen eguneroko bizitzan ere. Horregatik euskara ikastera animatzen zaituztet, eta seme-alabak badituzue euskara ikastera eraman, gure kultura defendatu behar dugu eta boterea eman behar diogu.
Euskalduna naizen heinean eta eskola batean garatu naizen heinean, nire ustez gero eta guraso gehiagok sartzen dituzte beraien semeak euskaraz ikastera, konturatzen direlako onuragarria izan daitekeela beraien semeentzako. Izan ere, euskaratik urrun bizi diren pertsonak ez dira konturatzen euskara ikastea bere garrantzia duela, bere eguneroko bizitzan beharrezkoa ikusten ez baitute. Kasu hauetan euskaldunok gure aldetik zertxobait jarri dezakegu eta horrela euskararen garrantzia nagusitu. Euskararen garrantzia euskaldunen esku dago, denok apur bat jarri ezkero aurrera joan gaitezke.
Ondorio gisa, ikertzaile askok saiatu diren arren urte luzez euskararen jatorria argitzen,  nire ustez argitu gabeko enigma bat izaten jarraitzen du. Horregatik, euskara isolatutako hizkuntza gisa definitzen da, hau da, ezagutzen den ezein hizkuntzarekin harremanik ez daukan eta beste hizkuntza batzuekiko ahaidetasuna oraindik zehazteke daukan hizkuntza gisa.

 IPUINA (Azaroaren, 27

Etxera azkar abiatu eta bere gelako izpiluan  zapia ipinizuen.  Hurrengo eguna arte ez zen ausartu kalera zapihorrekin ateratzen oso urduri baitzegoenGauean zeharezin izan zuen lortik eginburuan bueltak eta bueltakematen jarraitu zuelako ea nor izango zen jakinean
Goizero bezalabere kafesnea hartu eta ogia erosterahabiatu zen. Oraingo honetanzapiarekin ateratzea erabakizuen ea nor izango zen irrikitan zegoelakoBerak ez zuenespero gertatu zitzaionaatetik atera espaloia zeharkatu eta bere etxetik 50 metrotara dagoen kafetegi batera habiatu zen. Ibilbide horretan barna ez zitzaion inorgerturatu ezta begiratu ere, oraindik goiz zelako eta kaleakutsik zeudelakoOgia erosi bezain lasteretxerako bideahartu zuenbitartean albo guztietara begiratuz.  Etxerairitsi eta bere etxeko atean  paper bat itxatsita ikusi zuen: “Inork baino gehio maite zaitudala jakin ezazu”. Beraarrituta papera hartu eta poltsikoan zituen giltzakateratzerakoan norbaitek atzetik bere eskuekin begiakestali zizkionSustoaren erruz giltzak lurrera erori eta berebihotza gero eta azkarrago zioan.  Momentu hartan eskuhorien sonatzen hasi zitzaizion, persona batengan pentsatuegin zuenez zuen sinestenAzkeneanbuelta eman eta bere buruan pentsatutako pertsona zegoenHitzik gabegeratu zen, ezin zuen hitz eginbihotza atera beharzitzaionEzer pentsatu gabe besarkatu egin zionbesarkatzen ari ziren bitartean, Nik ere inor bainogehiago maite zaitudala jakin ezazu”esan zion.   
Gaztea zeneanklaseko mutil batetaz maitemindu eginzenBaina lotsatia zenezez zen ausartzen berarekin hitzegiteraGertatzen dena da, mutila Asier izenekoa hurrutirabizitzera Joan behar izan zuela bere gurasoek han lana aurkitu baitzutenOkerrena da, Asierrek Ane gustokozuela eta gauza berdinarengatik ez zen ausartu Aneri hitzegitenneska oso polita zela esaten zuen.  Urteak pasa ziren eta bestearengan pentsatzen jarraitzen zutenoraingoan damutzen ziren besteari ez hitz egin izanaz.
Urteak eta urteak igarotaAsier  etxez aldatu eta bera jakingabe Aneren bizilaguna izatera pasa zen. KonturatzeanAne bere bizilaguna zelagazteak zireneko momentuezoroitu egin zen, berataz sentitu zuenaz.  Berarekin hitzegiteko hordua iritsi zela esan zion bere buruariHorregatik hurrengo egunetan nota horiek jarri eta hitzegitera ausartu egin zen. 
Gaur egun lagun minak dira eta eguneroko kafesneaelkarrekin hartzen duteNor jakingo du zerbait gehiagoizatera iritsiko diren

KONTAKIZUNA

Bazen behin mendian bizi zen familia txiki bat, diru gutxikoaBeraien betebeharrak asetzeko baratza bakarrik baino ez zutenFamiliaaita ama eta hiru seme alabek osatzenzuten. Egunero aita baratzan hortzez eta aginez lanri heltzen zionamak etxeko lanetanzegoen bitartean eta semeak eskolara joaten ziren bitarteanBere egoera ekonomikoaoso txarra zen eta kezkatzen hasi zirenGurasoek etxez aldatzea eta herrira mugitzeahoberena zela pentsatu zutenhorrela lana bilatu ahal izango zutelakoanEgoeranormalizatzen hasi zen, dirua irabazten hasi zirelako bakoitzak gustoko zuen lana aurkitu  zuelakoEgunak pasa ahalaezinezkoa gerta litekeen gauza bat gertatu zitzaien.  Loterian hiru milioi egokitu zitzaizkienHonen geroztikmendian hainbeste maitezuten bizitza jarraitzea aukeratu zuten baita bizitza osorako dirua izango zuteneznoizbehinka bidaiatzeko erabiliko zutenLoterian irabazitako premioarekinbi txori tiro batez hil zituzten.

PERTSONA BATEN DESKRIBAPENA

Ainara 15 urteko neska gazte bat da. Mendillorrin bizi da bere bi anai arrebekin eta gurasoekin. Ainara, lotsatia den heinean klaseak hasterakoan arazoak izan zituenjerdearekin harremanetan jartzeko. Ainara lotsatia izan arren oso dibertigarria da, alaiaBaina esan beharra dago batzutan berritsua dela, 
adibidez bere anaiarekin jolastendagoenean eta zirikatzen hasten dioneanNeskatilari irakurtzea asko gustatzen zaiotxikitandik bere gelan satu eta orduak ematen zituen hor sartutaZaletasun horretazgainAinarak kirola gustoko du eta betidanik aritu da horretan bere gurasoak kirolariakbaitira. Ez du kirol konkretu bat praktikatzen, batzutan bere aitarekin edo amarekinkorrika egitera joaten da edo igeri lekura igeri egiteraOrain dela bi urtezmusikaakademia batera apuntatu zen musika gustoko zuelako eta gaur egun hip-hop taldebatean dago dantzatzen ikasten.
Bere ezaugarri fisikoei dagokionez, Ainara neska altua da, argala nahiz eta asko jatenduenIle kizkurtua dauka bere ama bezalakoakolorea ordea aitarena daukailegorriilunaNeskatilakbegi  oso politak ditu biribilak eta oso handiakKoloreari erreparatutagris ilunak direla ikusi daiteke urdin tonu pixka batekinEgia esan, daukan begi koloreajende gutxik daukaAurpegiari itxura polita ematen dion pekak badituAhoaridagokionezezpain lodi-lodiak ditu bere aita bezalakoakkokotsa ordea biribila eta txikiaBelarriak ileagatik asko ez ikusi arrenberari ez zaizkio asko gustatzen zorrotzakbaitiraHorregatik ez du inoz koletarik ezta beste orrazkerarik eramatenGorputzalehen esan bezalaneska argala da kirolariaOinei dagokionez bere altuerarekikoaproposakEskuak ordea ez hain handiak.

TESTUAREN AMAIERA

Deneteriko ikuspuntuak egon daitezke honen aurreanbaina ukaezina da Frantziakeskaintzen dituen laguntzak eskasak direlaEsan bezala, euskera hiltzen ari da eta Frantziak eskaini dituen laguntzekin euskaldunok horren konplize bihurtzen gara.

MIN ARINGARRIA:

Iparraldean bizi den, Eneko Bidegain iritzi egileak Berria egunkarian argitaratutakotestu honetanIparraldeko euskararen egoeraz mintzo daLehenengo pertsona nabarmentzendelarikeuskladun guztien izenean idazten du, baina hirugarren pertsonaren erabileraantzeman dezakegu argudioak ematerako orduan.

Hartzaileari dagokionez, euskaldun heldu bati zuzenduta dagoela esan dezakegu, euskaraz idatzita dagoelakoBerria egunkarian idatzita dagoen heinean,  egunkari horiirakurtzen duen pertsona batentzat idatzita egongo liratekeBaita jorratutako gaiarekikointeresa duen pertsona batentzat ereTestu hau ongi ulertzekoIparraldeko euskal eskolenegoerari eta erreferentzia politikoei buruzko jakintza izan beharko liratekehorretazmintzatzen delakoazalpenak eman gabe

Erregistroari dagokionez, argi dago idatzizkoa dela, izan ere Berria egunkarianargitaratua dagoBere idazteko modua aztertuz, esan daiteke estandarra dela, euskara batuanidatzita dagoelako denok ulertzeko moduanAzkenikerregistro orokorra erabiltzen duela esan dezakegu.

Testuan zehar igolrearen markak agerian geratzen diraHorregatiksubjetiboa dela esan dezakaguTestu subjetibo batden heineanmodalizazioaren bidea igorlearen markak ikusidaitezke. Hala nolalehenengo pertsona plurala (Guregu…), Harridura eta galdera markak (“…Ikasi ahal izateko?”, “…auzitegira!”). Orokorreanlexikoari daokionezikuspuntusubjetibo batetik eginda dagoModalizazioa indartzendituzten hitz batzukKonplize, virus, inposatusuntsitu

          Koherentziari dagokionez, testua bi zatitan banatuta dagoAlde batetiklehenengo biparagrafoak egongo lirateke non ideia nagusiaustezko laguntzak daudela baina gerobenetakoak ez direla izango liratekeena. Eta bestetik bigarren zatiari dagokionez, Euskararenegoera txarra dela esaten du. Gainera, abertzaleei eta euskaldunei dei egiten die euskaraz hitzegin dezatenBukatzekoazken paragrafoari dagokionez, diagnostiko errealista baten beharraaipatzen du.

Testuan zehar hitz batzuk errepikatzen diranolabaiteko kohesioa emateko eta irakurlearitestua irakurtzerakoa erraztasun amateko baita haria ez galtzeko ere. Honen adierazle dira; euskara, euskaldun…  Gaiarekin zerikusia dutelakoHorretaz gainLehenengo parrafotikbigarren parrafora pasatzeko erabilitako antolatzailea: “Bai,” non bi parrafoen arteko loturaemateko balio duenhau da, lehenengo paragrafoan planteatutako galdera erretorikoaerantzutekoAzkenik, esan beharra dago idazleak metaforen laguntzarekin paragrafobakoitzan bat erabilita lotura nabarmentzen duela, lehen esan bezala irakulearen irakurketaerrazten eta azkarragoa eginten.

BukatzekoEstilistikari dagokionez, bere testua ongi antolatuta dagoela esan dezakegu parrafoetan separatuta eta metaforen erabilerarekin.



No hay comentarios:

Publicar un comentario